Ο ψυχικός κόσμος του παιδιού της προσχολικής ηλικίας.

– Τα παιδιά ζουν στον δικό τους κόσμο.

– Αυτό σημαίνει ότι αντιλαμβάνονται αυτά που συμβαίνουν με έναν δικό τους τρόπο, διαφορετικό από αυτό των μεγάλων.

– Για να μπορέσουμε να έχουμε ποιοτική σχέση και επικοινωνία με το παιδί πρέπει να καταλάβουμε όσο γίνεται περισσότερο τον ιδιαίτερο τρόπο σκέψης του.

– Να δούμε με άλλα λόγια τον κόσμο μέσα από τα δικά του μάτια.

– Σημαντικές πληροφορίες για τα εξελικτικά στάδια που περνάει το παιδί νοητικά και ψυχοσυναισθηματικά, μας έχουν δώσει με τις έρευνές τους σπουδαίοι επιστήμονες.

0-12 μηνών:

Επιτεύγματα του βρέφους:

– Καταλαβαίνει ότι ανάμεσα στον εαυτό του και τον κόσμο υπάρχει διαφορά και ότι αποτελεί ξεχωριστή οντότητα.

– Καταλαβαίνει ότι τα αντικείμενα δεν είναι ένα με τον χώρο στον οποίο βρίσκονται.

– Καταλαβαίνει ότι τα αντικείμενα υπάρχουν και τις στιγμές που δεν βρίσκονται στο οπτικό του πεδίο.

– Καταλαβαίνει τις σχέσεις αιτίας και αποτελέσματος.

– Του αρέσει να πειραματίζεται όλο και πιο πολύ με τα παιχνίδια του, να τα πετάει και να τα χτυπάει με διάφορους τρόπους ώστε να ακούει τον ήχο που παράγεται κάθε φορά.

– Για παράδειγμα πως αν πετάξει το παιχνίδι του κάτω θα ακούσει «μπαμ».

Μέχρι 2 ετών:

– Το παιδί που έχει την τύχη να δέχεται μέχρι τα 2 του χρόνια φροντίδα και αγάπη από τη μεριά των γονιών του, αναπτύσσει αισθήματα εμπιστοσύνης και ασφάλειας.

– Σε αντίθετη περίπτωση, τα παιδιά που στερούνται την αγάπη σε τόσο τρυφερή ηλικία, μαθαίνουν να μην εμπιστεύονται ούτε τον εαυτό τους αλλά ούτε και τους άλλους και είναι γεμάτα ανασφάλεια.

Από 2 μέχρι 3.5 χρονών:

-Το παιδί μαθαίνει να κάνει πράγματα μόνο του, αρχίζει δηλαδή να μην εξαρτάται πάντα από τους γονείς του.

– Επιμένει να κάνει πράγματα μόνο του, από την άλλη όμως παρουσιάζει συχνά νευρικά ξεσπάσματα.

– Σε αυτό το στάδιο οι γονείς του μπορούν να βοηθήσουν ώστε να γίνει αυτόνομο και να καλλιεργήσει την αυτοπεποίθησή του.

– Αντίθετα αποτελέσματα θα φέρουν οι γονείς αν δεν προτρέπουν το παιδί να ενεργεί ελεύθερα, να παίρνει πρωτοβουλίες και να μαθαίνει από τα λάθη του.

– Επίσης, αρχίζει να αντιλαμβάνεται τον χρόνο και το τι σημαίνει παρελθόν, παρόν και μέλλον.

Από τα 3,5 μέχρι τα 6:

-Το παιδί μαθαίνει να συνεργάζεται με τους γύρω του κι έτσι είναι και πιο εύκολη η ένταξη του στο δημοτικό.

– Αν εξαρτάται υπερβολικά από τους γονείς του, δεν αναπτύσσει τις ικανότητές του, αφού δεν παίρνει πρωτοβουλίες, μένει στην άκρη και τελικά περιθωριοποιείται από τους συνομηλίκους του.

– Επίσης σε αυτή την ηλικία η συνεχής αρνητική κριτική και η μεγάλη αυστηρότητα δίνουν στο παιδί την εικόνα του κακού παιδιού για τον εαυτό του, γεγονός που στιγματίζει το ίδιο και καθορίζει την μετέπειτα συμπεριφορά του.

Συνολικά μέχρι 7 χρονών:

– Το παιδί είναι απόλυτα εγωκεντρικό.

– Θέλει να βρίσκεται στο κέντρο της προσοχής.

– Βλέπει τα πάντα μόνο από τη δική του μεριά, όπως το συμφέρουν, χωρίς να μπορεί να δεχτεί αντίθετη άποψη.

– Και κυριολεκτικά όμως, μπορεί να θεωρεί ότι έχεις την δυνατότητα να βλέπεις ότι βλέπει και το ίδιο, άσχετα αν δεν βλέπετε τα πράγματα από την ίδια οπτική γωνία (για παράδειγμα ένα εντυπωσιακό αυτοκίνητο)

– Είναι σε θέση να συγκεντρώνεται σε ένα πράγμα κάθε φορά, που σημαίνει ότι αδυνατεί να δει πως ένα γεγονός μπορεί να έχει παραπάνω από δυο πλευρές.

– Χαρακτηριστικό παράδειγμα: αν του δώσεις να επιλέξει ανάμεσα σε ένα χυμό σε ψηλό ποτήρι και σε ένα χυμό σε χαμηλό και πλατύ ποτήρι που περιέχει μέσα μεγαλύτερη ποσότητα, αυτό θα διαλέξει το ψηλό.

error: ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή (ολική ή μερική) του περιεχομένου του ιστότοπου www.thelifemaniacs.gr με οποιανδήποτε τρόπο, όπως: ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη. Σύμφωνα με το Ν. 2121/1993 και τους κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύον στην Ελλάδα.