Παιχνίδια μνήμης για να παίξετε με τα παιδιά σας!

Η σχολική ηλικία προσδιορίζεται από τα 6 μέχρι τα 12 χρόνια της ζωής και αποτελεί διάστημα κατά το οποίο έχουμε βιολογικές και γνωστικές αλλαγές.

Μία από αυτές είναι η βελτίωση της μνήμης.

Πρώτον, αυξάνεται η χωρητικότητα της μνήμης.

Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, ο αριθμός των τυχαία επιλεγμένων αριθμών ή λέξεων που μπορούν να συγκρατήσουν ταυτόχρονα στη μνήμη αυξάνεται σταθερά.

Δεύτερον, αυξάνεται η γνώση για τα πράγματα που προσπαθεί κανείς να θυμηθεί.

Τα μεγαλύτερα παιδιά έχουν περισσότερες γνώσεις, γιατί έχουν συγκεντρώσει περισσότερες εμπειρίες από τον κόσμο.

Τρίτον, κάνουν την εμφάνισή τους στρατηγικές μνημονικής συγκράτησης, όπως είναι η επανάληψη και η οργάνωση της μνήμης.

Δηλαδή, τα παιδιά για να θυμηθούν κάτι, το επαναλαμβάνουν πολλές φορές ή ομαδοποιούν όσα θέλουν να θυμηθούν σε σύνολα.

  • Βραχύχρονη ονομάζουμε τη μνήμη που δέχεται πληροφορίες μέσα από τις αισθήσεις και τις συγκρατεί για λίγα δευτερόλεπτα.
  • Κάποιες από αυτές, επιλεκτικά, μεταφέρονται στη μακρόχρονη μνήμη, όπου παραμένουν για μεγάλο διάστημα.
  • Η εργαζόμενη μνήμη είναι ο χώρος στον οποίο αναλύουμε τα παλιά και νέα δεδομένα μας, όταν καταπιανόμαστε με κάποιο πρόβλημα.
  • Ο μαθητής δηλαδή τα πρώτα χρόνια του σχολείου χρησιμοποιεί την εργαζόμενη μνήμη κάθε φορά που προσπαθεί να διαβάσει και να γράψει μια λέξη ή κάθε φορά που προσπαθεί να πει τον πολλαπλασιασμό.
  • Μεταμνήμη ονομάζουμε την ικανότητα να σκέφτεται κανείς τις ίδιες τις διεργασίες της μνήμης.
  • Ασκήσεις και παιχνίδια μνήμης για παιδιά
  • Η βαλίτσα
  • Οι παίκτες ετοιμάζουν ένα μεγάλο ταξίδι, με μια βαλίτσα.
  • Ο κάθε παίκτης διαλέγει ένα ακόμη αντικείμενο για να μπει στη βαλίτσα, πρέπει όμως να θυμάται όλα τα προηγούμενα αντικείμενα που είχαν τοποθετηθεί προηγουμένους από τους συμπαίκτες του.
  • Εάν ξεχάσει κάποιο από τα περιεχόμενα, βγαίνει από το παιχνίδι.
  • Ο πρώτος παίκτης ξεκινάει λέγοντας για παράδειγμα:
  • «Ετοιμάζω τη βαλίτσα μου και βάζω μέσα ένα βιβλίο».
  • Ο επόμενος παίκτης επαναλαμβάνει τα λόγια αυτά, προσθέτοντας ένα ακόμα αντικείμενο στη βαλίτσα.
  • Για παράδειγμα:
  • «Ετοιμάζω τη βαλίτσα μου και βάζω μέσα ένα βιβλίο και ένα μαξιλάρι… κλπ.».
  • Το κουτί
  • Οι παίκτες γεμίζουν ένα μεγάλο κουτί με διάφορα πράγματα.
  • Ο κάθε παίκτης διαλέγει ένα ακόμη αντικείμενο για να μπει στο κουτί, πρέπει όμως να θυμάται όλα τα προηγούμενα αντικείμενα που είχαν τοποθετηθεί προηγουμένους από τους συμπαίκτες του.
  • Εάν ξεχάσει κάποιο από τα περιεχόμενα, βγαίνει από το παιχνίδι.
  • Ο πρώτος παίκτης βάζει στο κουτί ένα αντικείμενο που να ξεκινάει από το πρώτο γράμμα του αλφάβητου, και οι επόμενοι παίκτες συνεχίζουν με τα παρακάτω γράμματα.
  • Για παράδειγμα ο πρώτος λέει: «Βάζω μέσα στο κουτί ένα Αεροπλανάκι»
  • Ο δεύτερος συνεχίζει λέγοντας: «Βάζω μέσα στο κουτί ένα Αεροπλανάκι κι ένα Βιβλίο»
  • Ο τρίτος λέει: «Βάζω μέσα στο κουτί ένα Αεροπλανάκι, ένα Βιβλίο κι ένα Γάντι» κτλ.
  • Η λίστα με τις λέξεις
  • Φτιάξτε μία λίστα 10 λέξεων αριθμώντας την κάθε μία από το 1 ως το 10 και προσπαθώντας να υπάρχει μια μικρή έστω ομοιοκαταληξία.
  • Για παράδειγμα: «Ένα-Καδένα, Δύο-Ωδείο, Τρία-Κυρία» κτλ.
  • Διαβάστε τη λίστα μαζί με τους αριθμούς στα παιδιά ώστε να την ακούσουν.
  • Μετά, πείτε έναν αριθμό από το 1 ως το 10.
  • Το παιδί θα πρέπει να πει τη λέξη που αντιστοιχεί στον αριθμό.
  • Με τη σειρά και αντίστροφα
  • Ζητήστε από τα παιδιά να σας πουν τις μέρες, τους μήνες, την αλφαβήτα ή τους αριθμούς με τη σειρά και μετά αντίστροφα.
  • Ψυγείο
  • Ζητήστε από το παιδί να σας ονομάσει όσο περισσότερα τρόφιμα μπορούμε να βρούμε μέσα σε ένα ψυγείο.
error: ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή (ολική ή μερική) του περιεχομένου του ιστότοπου www.thelifemaniacs.gr με οποιανδήποτε τρόπο, όπως: ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη. Σύμφωνα με το Ν. 2121/1993 και τους κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύον στην Ελλάδα.