Η σχέση του παιδιού με τα χρήματα

Πότε ένα παιδί καταλαβαίνει την έννοια του χρήματος, από ποια στάδια περνάει και πως μπορούμε εμείς να τον βοηθήσουμε για να αποκτήσει υγιή σχέση μαζί του;

Η σχέση του ανθρώπου με τα χρήματα ξεκινάει από πολύ μικρή ηλικία και διαμορφώνει σε μεγάλο βαθμό την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα του. Από πολύ νωρίς τα παιδιά αρχίζουν και ζητάνε καθημερινά πράγματα. Ποιος από εμάς δεν έχει  βρεθεί μπροστά σε σκηνικά όπου μαμάδες σέρνουν στην κυριολεξία το παιδί που πλαντάζει στο κλάμα γιατί δεν ικανοποιήθηκε η επιθυμία του να αγοράσει το παιχνίδι που του κέντρισε την προσοχή; Σωστή η αντίδραση της μητέρας που δεν θέλει να κακομάθει το παιδί της, σωστή όμως και του παιδιού από την μεριά του αφού δεν γνωρίζει την έννοια των χρημάτων. Γι αυτό το λόγο και θα πρέπει να ξεκαθαριστεί στο παιδί (με το ανάλογο λεξιλόγιο φυσικά για κάθε ηλικία) ότι τα χρήματα προέρχονται ύστερα από σκληρή δουλειά της μαμάς και του μπαμπά και έτσι δεν μπορούμε να τα ξοδεύουμε απερίσκεπτα.

Να μην ξεχνάμε βέβαια ότι τα παιδιά υιοθετούν τις συμπεριφορές των γονιών τους κι αν τους βλέπουν να μην σέβονται την αξία των χρημάτων και να τα σπαταλάνε ασύστολα το ίδιο θα κάνουν κι αυτά. Επομένως όχι μόνο μιλάμε στα παιδιά, αλλά φροντίζουμε οι πράξεις μας να είναι αντίστοιχες των λεγομένων μας. Ποτέ δεν επιβραβεύουμε το παιδί για τις σχολικές του επιτυχίες δίνοντάς του χρήματα, ούτε και φυσικά το τιμωρούμε στερώντας του το καθημερινό του “χαρτζιλίκι”.

Οι πρώτες συζητήσεις μπορούν να γίνουν σε ηλικία 2-3 ετών, όταν δηλαδή έχει αναπτύξει λόγο το παιδί και μπορεί να μας καταλάβει. Η ηλικία των 5 είναι κατάλληλη για να δώσετε στο παιδί ένα μικρό χρηματικό ποσό, ώστε να πραγματοποιήσει την πρώτη του αγορά ( για παράδειγμα μία σοκολάτα ή ένα χυμό από το περίπτερο, φυσικά με την παρουσία σας).

Από τότε που γεννιέται ένα παιδί οι συγγενείς συνηθίζουν να του δίνουν λεφτά σε γιορτές και γενέθλια. Γύρω στα 6 με 7, με την είσοδο δηλαδή του παιδιού στο σχολείο, καλό θα ήταν να αντιληφθεί ότι τα ποσά αυτά είναι πολύ μεγαλύτερα από αυτά που συνήθως του δίνουμε για να αγοράσει το αγαπημένο του γλυκό και μπορούμε να του προτείνουμε τρόπους να τα διαχειριστεί (είτε μαζεύοντάς τα στον κουμπαρά του, είτε αγοράζοντας ένα παιχνίδι που ζητάει εδώ και καιρό).   

Μέχρι το τέλος της τρίτης δημοτικού έχει μάθει να αγοράζει, να πληρώνει και να παίρνει ρέστα, άρα το μόνο που μένει είναι να μάθει να ελέγχει τον εαυτό του και τα θέλω του. Η έννοια της εργασίας και της αμοιβής πλέον μπορεί να γίνει πιο συγκεκριμένη και πέρα από την θεωρία να περάσει και στην πράξη. Μπορείτε λοιπόν να του προτείνετε να σας βοηθήσει σε μία δουλεία αμείβοντάς τον χρηματικά, όχι όμως για δουλειές που ανήκουν στις υποχρεώσεις του! Από την ηλικία περίπου των 10 θα μπορούσατε να δίνετε στο παιδί σας να έχει μαζί του στο σχολείο ένα χρηματικό ποσό, το οποίο όμως να καλύπτει τις ανάγκες του και να μην τις ξεπερνάει. Πάντα φροντίζετε να μαθαίνετε που έχει ξοδέψει τα χρήματά του, γιατί μπορεί να τα ξοδεύει σε πράγματα που δεν εγκρίνετε, μέχρι και να έχει πέσει θύμα εκμετάλλευσης από συμμαθητή του. Η καθημερινή επικοινωνία με το παιδί σας μπορεί να αποτρέψει τέτοια περιστατικά.   

error: ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή (ολική ή μερική) του περιεχομένου του ιστότοπου www.thelifemaniacs.gr με οποιανδήποτε τρόπο, όπως: ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια του εκδότη. Σύμφωνα με το Ν. 2121/1993 και τους κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύον στην Ελλάδα.